חשיבות ה PR – נוסחת ה PR, זליגת PR ואלגוריתמים נוספים


בחלק הראשון של המאמר הצגנו מהו PR , מה מטרתו , איך מחשבים אותו וההבדלים בין PR ל TBPR . (ניתן לקרוא את החלק הראשון של המאמר כאן – חשיבות ה PR

חשוב לקחת בחשבון שאלגוריתם ה PR הומצא לפני יותר מעשר שנים. גוגל הכניסה בו שינויים רבים ושינתה את הנוסחה מאז.

גוגל גם שיחררה אלגוריתם (TR (TRUST RANK ואלגוריתם TOPIC SENSITIVE PAGE RANK) TSPR ) ועוד המון אלגוריתמים אחרים.

אנחנו יכולים רק לשער ש PR עדיין אחד הגורמים החשובים והרלוונטיים יותר לדירוג האתר בתוצאות החיפוש, אבל אל תבנו את כל הקמפיין שלהם על בסיס ה PR או בכלל על בסיס משתנה אחד בודד. חשוב לזכור שגוגל הינה מערכת מורכבת של אלגוריתמים שפועלת בסינכרוניזציה מתמדת בינה לבין עצמה.

עקרון העומק


PR בנוי על עיקרון של מעקב אחר קישורים, בדומה למשתמש רנדומאלי שעוקב אחרי כל  הקישורים שהוא רואה. משמע ככל שיש יותר קישורים שמובילים לדף X ככה עולים הסיכויים שהמשתמש יגיע לדף X דרך לחיצה על כל הקישורים שהוא רואה (קישורים מהווים לנו רמז לחשיבות של כל דף).

אבל מה קורה אם המשתמש מתעייף ולא בא לו יותר ללחוץ על קישורים והוא סוגר את החלון?

פה בא לידי ביטוי עקרון העומק בתוך אלגוריתם ה PR . מתי שהמשתמש מתעייף או מגיע לדף שאין בו קישורים כלל.

על פי ויקיפדיה, אם בדף אין קישורים בכלל הוא הופך להיות כמו "בור ניקוז" ולמעשה הורג את הגלישה הרנדומאלית ומסיים אותה. עם זאת הפתרון לכך הוא די פשוט. אם משתמש מגיע לדף שהוא "בור ניקוז" הוא פשוט בוחר URL אחר וממשיך משם. מתי שמחושב ה PR, האלגוריתם מניח שדפים שהם "בור ניקוז"  מקושרים לכל שאר הדפים באוסף ומחלק את ה PR שלהם באופן שווה. (מכאן שדפים ללא קישורים הם עם PR נמוך , עקרון זליגת ה PR).

בשביל להיות הוגנים כלפיי דפים שאינם "בור ניקוז" , החישובים האלה נוספים לכל מרכזי המידע ברשת, עם משתנה משוער של 0.85 בהתאם לתדירות ממוצעת של גולש משתמש בדפדפן שלו.

דף שמצביע עם קישור לעצמו

אין לנו כל כך הוכחות לכך שאם דף יצביע בקישור לעצמו הדבר יעלה את ה PR שלו ברשת.

הדבר היחיד שזה עושה זה הוכיח לגוגל שזה לא שימושי וגוגל מתעלם מקישורים אלו.

זליגת PR

אם לדף מסוים יש PR 4 והוא מוציא 8 קישורים ל8 דפים כל דף יקבל באופן שווה דירוג נוסף של 0.5 נקודות PR , אבל אם הדף יוציא רק 4 קישורים ל 4 דפים כל אחד יקבל 1 PR . משמע לא משנה כמה קישורים יוצרים מהדף ה PR מתחלק ביניהם באופן שווה תמיד. משמע פחות קישורים יותר PR . לדפים שאליהם הדף מקושר (רמיזה על חשיבות קישורים חד צדדיים).

אסור לבלבל וחשוב לזכור , ככל שהדף מוציא יותר קישורים הוא עצמו לא מאבד מה PR שלו גם אם יוציא 100 קישורים ל 100 אתרים הוא סה"כ יחלק את ה PR שלו שווה בשווה ביניהם אבל הערך PR שלו עצמו לא ישתנה.

יותר מקישור אחד מאותו דף


ההשערה שלי היא כזו , גוגל לא טיפש ולכן אינו סופר יותר קישור ייחודי אחד לדף, כלומר אם קישרתי לאותו דף שתי קישורים מדך מסוים ההנחה היא שגוגל יספור רק את הראשון ומהשני יתעלם לחלוטין. מכאן נובע שה PR יתחלק באופן שווה רק לקישור אחד ומהכפילות הוא יתעלם.

זוהי רק הנחה , בשביל הוכחה חותכת עליכם לבצע ניסוי וטעייה בעצמכם.

איך מצטבר PR


PR מצטבר לעמוד מסוים ומתחלק עם הקישורים הפנימיים ביחס לקישורים יוצאים של העמוד. כמובן שזה בהתאם למשתנים אחרים חשובים בנוגע לקישורים, איכות האתר שמקשר לעמוד, איכות הקישור (האם זה מאתר בר סמכא או מאתר פשוט).

הערך הראשוני של העמוד


כל עמוד שנוצר מקבל ערך ראשוני, השווה ערך למשתנה קבוע. למען מטרת הדוגמא שלי במאמר נשתמש במספר 1 כברירת מחדל לדפים חדשים. בהתחשב בעקרון העומק הערך הזה יורד לטווח של 0.15-0.85 , מכאן שה PR של כל דף חדש הוא 0.85 . זה גם אומר שכל דף חדש שאין לו קישורים נכנסים גם הוא בעל ערך של 0.85 . משמע שהדפים האלה יכולים להעביר PR של 0.85 לדפים אחרים. כלומר שעל ידי הגדלת מספר הדפים שמוציאים קישור בודד לדף אחר אתה יכול בעזרת ניתוב נכון של הקישורים להעלות את ה PR של אותו עמוד.

עוד דבר חשוב , בכדי שדפים חדשים יקבלו את הPR הראשוני שלהם עליהם לעמוד במדד איכות מסוים מבחינת תוכן , תגיות , תנאים ופורמט, משמע אתם לא יכולים ליצור שכפולי דפים או דפים ריקים בשביל להעלות את ה PR של עמוד אחד כרצונכם.

נוסחת ה PR


אישית אני נרדם על השולחן כמעט מיידית שאני שומע על נוסחאות ומשוואות. אבל אם מתמטיקה ופיזיקה זה הצד החזק שלכם אז כדי שתשימו לב :

PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

מקרא לחלק מהמשתנים:

  • PR - page rank.
  • A – דף A
  • (1-d)  - עקרון העומק

מסקנות ונקודות מפתח

  • PR הוא מדד לחשיבות ולא רלוונטיות
  • TBPR – PR בסרגל הכלים לא נותן מדד מדויק
  • כל דף מקבל ערך PR ראשוני של 1 (או איזה ערך שגוגל החליטו לתת לו)

במאמר הבא –  אנו נכנס עמוק לתוך איך ה PR עובד על האתר שלכם בסקאלה רחבה יותר, חילוק ה PR בין העמודים של האתר שלכם, איך להדגיש PR בדפים שחשובים לכם, פיסול ה PR על ידי שימוש בפסילת דפים ותגיות NOFOLLOW ועוד הרבה דברים מעניינים.

  • Share/Bookmark
השאר תגובה

עליך להיות מחובר כדי להגיב.