גוגל ופייסבוק – מי אמר מלחמה ולא קיבל ?


המלחמה שבין פייסבוק לגוגל הייתה בגדר פיקציה. עד לא מזמן היו שני מחנות אלו שחושבים שפייסבוק מתחרה בגוגל באופן ישיר, ואלו שמפריכים את הטענות הללו תוך מתן הסברים שרשת חברתית אינה מנוע חיפוש, דבר אחד בטוח ברגע שגוגל הניחו עיניהם על הדו"ח המראה להם שהגולשים ברחבי העולם מבלים בפייסבוק יותר מאשר בגוגל בפעם הראשונה בהסטוריה, משהו התחיל לזוז.

גוגל משיקים רשת חברתית חדשה, שאמורה לחסל את פייסבוק, ופייסבוק משיקים דפדפן חדש שאמור לחסל את כרום, שני ענקיות האינטרנט הללו פועלות נונ-סטופ על פיתוחים שונים שנועדו "לשפר" את החוויה של הגולש. עם זאת יש הבדלים מהותיים מאד בין שני החברות ואפשר לומר בפה מלא שאם אחת מהן הייתה צריכה לנהוג ברכב, הייתי בוחר בגוגל.

לגוגל יש עקרונות שאין באף חברה אחרת, החל מאיך שהחברה נבנתה, החזון של החברה והחוקים הפועלים, ועד לפיתוח הבלתי פוסק של מוצרים שנועדו חד וחלק להעניק שירות איכותי נטו למשתמשי האינטרנט בעולם, החל ממנוע חיפוש קטן ועד להשתלטות גלובלית על שוק החיפוש, גוגל מהווים כיום החברה החזקה ביותר בשוק הן בכוח מחשוב והן בצוותי פיתוח.

פייסבוק, לצערנו מזכירים מעט יותר את הענקית השנייה, הדיקטטור האיום. מיקרוסופט, שכל מוצריה על אף שהם שימושיים לוקים בחסר ומושקעת מחשבה רבה באיך לדחוף לנו מוצרים לעשות עלינו כסף וכמובן הוזלת עלויות. הוזלה של עלויות, עולה לנו בתמיכות טכניות, PATCH'S שיוצאים כל שני וחמישי ומוצרים גרועים כמו ויסטה.

גם פייסבוק התחילה מגניבת קוד, והפכה למעצמה ענקית. עם זאת פייסבוק אינה מיקרוסופט, ואינה מעוניינת להפיק רווח נקי על המשתמשים, אלא יותר מעניקה במה איכותית לתקשורת בין אישית המבוססת על קוד פתוח וניתן להפיק ולייצר בתוך המערכת את הכלים שאנו מעוניינים שיהיו לנו החל ממשחקים ועד לתוכנות ושיווק.

פייסבוק משיקים דפדפן חדש – יורים בציפור נפשה של גוגל

כולנו מכירים את הדפדפן של גוגל (Chrome) – כרום, אחד המוצרים שגוגל מתגאים בהם וממשיכים לדחוף ולשווק אותו בצורה אינטנסיבית, המוצר שמשתפר עם כל גרסה הוא החלום הרטוב של גוגל אימפריית המידע. ברגע שנשים תוספים של גוגל על הדפדפן מידע שאנו מקישים, מחפשים, שמים נשלח חזרה לגוגל.

גוגל מאז ומעולם נשבעו שלא נעשה שימוש לרעה במידע הזה, אלא רק לצורכי ניתוחים סטטיסטיים, עם זאת גוגל לא מפסיקים לשאוף לקבל כמה שיותר מידע בשקיפות כמה שיותר מלאה מעל לכל דבר אחר, כמו בהסכם שלהם עם יאהו יפן, כל המידע של מנוע החיפוש של יאהו ביפן יועבר לידי גוגל.

המחנות חצויים יש את אלו שבעד הקיום של גוגל ויש את אלו שמתנגדים לכך בתוקף על בסיס חדירה לפרטיות או היעדר כללי של פרטיות, על גבי האינטרנט ניתן למצוא אינספור כתבות שונות על כך שגוגל מעוניינים להשתלט על העולם, ואפילו קושרים את גוגל לבונים החופשיים ולטמפלרים בטענה שהם מעוניינים להשליט סדר חדש בעולם.

אמנם אנחנו יושבים ומחייכים כשאנו קוראים טענות כאלו, אך אם נסתכל לעומק נוכל לראות שמץ של אמת בקונספירציות הללו, גוגל כיום נמצאת בראש התאגידים האינטרנטיים עם התקציב הכי גדול, כוח המחשוב הכי חזק על פני כדור הארץ כולו וצוותי פיתוח שהעולם עוד לא ראה אשר מייצרים אלגוריתמים וכלים פורצי דרך.

כל העובדות הללו והצמא הבלתי פוסק של גוגל בקבלת מידע וכמה שיותר מפורט גורם לאנשים לחשוב. שירותים חדשים של גוגל כמו google voice, google health, google movies וכו' מתשלטים על כל הפנים השונות של השווקים השונים בתקשורת, והרי שכל המידע מנוטר בצורה קפדנית ומנותח (טוב הבנתם לאן אנו חותרים).

גוגל משיקים רשת חברתית – שלבים ראשונים

כמו שפייסבוק החלו בהשקות של דפדפן חדש, כך גוגל עומלים כבר כמה זמן על רשת חברתית חדשה ששמה הוא "Google ME".
הרשת החברתית החדשה אמורה להתעלות על פייסבוק ולמעשה להיות התחרות הראשית שתהיה לפייסבוק בשוק הרשתות החברתיות מזה שנים, טוויטר נועד למטרות שונות מפייסבוק ולכן לפייסבוק כרגע בעולם אין הרבה מתחרים משמעותיים.

השקת הרשת החברתית של גוגל, תעניק לגוגל יתרון משמעותי על פייסבוק. שילוב כל המשאבים שברשות גוגל, צריכה להניב מוצר בלתי נתפס, כמובן שהשמועות סביב הרשת החברתית החדשה גואות לאחרונה אף יותר לאחר סדרת צעדים שגוגל עושים, למשל ההשקעה של מעל מאה מיליון דולר בחברת המשחקים זינגה (המאמר המלא)

את זינגה אנו מכירים מפייסבוק, החברה שיצרה את האפליקציה המדוברת ביותר ברחבי האינטרנט פארמוויל, עם מעל ל 450 מיליון משתמשים החוזרים לשחק מידיי יום, זמן השהות בפייסבוק עלה על זה של גוגל לפי הדוחו"ת האחרונים. לראשונה מאז ומעולם משתמשי האינטרנט בילו יותר זמן בפייסבוק מאשר בגוגל.

נתון זה משמעותי כי עד לא מזמן התנהגות הגולש הייתה יותר צפויה או צייתנית, וגוגל היה האתר שבו בילו הכי הרבה זמן על גבי הרשת וזה מובן, מעצם היותם מנוע החיפוש המתקדם והרלוונטי ביותר שקיים כיום בעולם, כל המשתמשים גולשים דרך גוגל, גוגל הפכו להיות עמוד הבית של חלק ניכר ממשתמשי האינטרנט למעט אלו שתקועים עם מנוע החיפוש של בינג כברירת מחדל ואינם יודעים איך לשנות זאת.

אם עד לא מזמן השמועות על מלחמה בין שני הענקיות היו מופרכות, כי אחת רשת חברתית והשנייה מנוע חיפוש, מתחילה להתבהר תמונה מאד רצינית בנוגע לשילוב סינרגי של שני הכלים הללו, רשת חברתית שהינה מנוע חיפוש יכולה להוות כלי פורץ דרך בכל הנוגע להתנהגות הגולש, גוגל משיקים רשת כזו וכל שנותר זה רק לחכות.

  • Share/Bookmark

4 תגובות ל: "גוגל ופייסבוק – מי אמר מלחמה ולא קיבל ?"

  • יואב says:
השאר תגובה

עליך להיות מחובר כדי להגיב.