קפאין יצא לדרך, האלגוריתם שהביא עלינו שבת שחורה


ביום שבת ה-19.12.2009 "קפאין" יצא לדרך, לפני שנכנס לשינויים שהשינוי הביא עימו, אסביר בקצרה מהו "קפאין".
לפני לא מעט שנים, מנועי החיפוש היו טיפשים ולא מפותחים. גוגל מהרגע שהשיקה את מנוע החיפוש, עמלה קשות על לפתח את המנוע להיות חכם יותר, מהיר יותר , עדכני יותר ומכוון להציג לנו מידע כמה שיותר רלוונטי לתוצאות החיפוש שלנו. כידוע גוגל היא החלוצה הראשונה שהצליחה להשאיר את שאר המנועים מאחור, כוח המיחשוב שלה עולה על של נאס"א ולא סתם.

כל עדכון בונבון

כמו שבעולם ישנם מפגעי טבע אדירים כל כך עד שאנו נותנים להם שמות, כך גם לעדכונים גדולים שגוגל מבצעת.
במהלך השנים ספגנו כמה כאלה החל מ"פלורידה" ועד ל"ביגדדי", גוגל הכינה אותנו כבר כמה זמן לשינוי קפאין, היו רמיזות מצד מאט קאטס על רלוונטיות הולכת וגדלה בכל הנוגע לאינדוקס מהיר , ורשתות חברתיות, אחת השאיפות העיקריות של גוגל כמנוע חיפוש עולמי הייתה מהירות, אינדוקס מהיר ועכשווי בעניין של עשיריות השנייה, תוך שמירה על רלוונטיות. משמע "דיבורים ברשת" מקבלים נפח וחיים שלא היו קודם לפני קפאין.
והכלים העומדים לרשות גוגל המאפשרים לחתוך את המידע בדיוק של צלף מיומן עולה מעבר לכל דימיון, כיום גוגל התגברה על מכשול השפה , מיקום גיאוגרפי ואפילו "שפת רחוב" או "סלנג" בשפות אחרות מאשר אנגלית, גוגל מציגה לכם מידע רלוונטי מדויק לביטוי שחיפשתם במספר מאיות שנייה, ועוד ממשיך לעדכן בזמן אמת דיבורים רלוונטיים מהרשת על אותו ביטוי שחיפשתם. זה לא נתפס.

ארגז החול של קפאין

הייתה תקופת ניסיון לקפאין שבה גוגל הצהיר בפני העולם להכנס ולתת פידבקים על תוצאות החיפוש, זמן קצר לאחר מכן ב- 7.12.2009 גוגל השיקה אירוע ענק שבו היא חושפת מעט מהאלגוריתמים שלה "גוגל חיפוש בזמן אמת" "זיהוי מתוך תמונה" "חיפוש באמצעות קול" ועוד כמה פיצ'רים מגניבים.

שבת שחורה

בשבת האחרונה בסביבות 1:00 לפנות בוקר גוגל השיקה את קפאין לאוויר. אתרים שכיכבו בתוצאות הראשונות בתחומים תחרותיים מאד, צנחו 15-20 מקומות, יש אתרים שנזרקו 5-6 עמודים אחורה. עולמות נשברו, אתרים נחרבו, טלפונים לא הפסיקו לצלצל. וחברות קידום אתרים נאלצו להתחיל לספק תשובות ומהר. ישנן הרבה סיבות למה אותם אתרים ירדו מהמקומות הראשונים, אתרים גדולים בתחומים מאד תחרותיים. רק בכדי לסבר את האוזן, בחו"ל, חלק משיטות הקידום שעובדות בארץ, היו מכניסות את האתר המקודם לארגז החול או למחיקה כוללת מגוגל ובכל זאת, מפאת נפח הגלישה הקטן בארץ ישראל שהיא כמו גרגיר חול על גב העולם, גוגל מעלימה עין מאותן טקטיקות ספק פסולות שנעשה בהן שימוש , במיוחד בתחומים התחרותיים.

למה זה קרה? , איך קורה שהאתר נופל ככה?

התשובה לשאלות האלה פשוטות מאד, קפאין מציג בפנינו מהירות חיפוש ופענוח רלוונטיות של מידע בצורה שלא הכרנו, הרי כל מטרת עדכונים מסוג זה, הקטנת המניפולציות שניתן לעשות על מנוע החיפוש. גוגל אולי יהיו הראשונים שהצליחו להקטין את היכולת שלנו לעשות על מנוע החיפוש מניפולציות בכדי להגיע למקומות הראשונים.

מה שלמעשה קרה בפועל, זה שהמדרג שקיבלו קישורים מסוימים ירד משמעותית, ומידע רלוונטי, איכותי, חדש שמגיע מהרשת מקבל מדרג יחסית גבוה יותר.
כלומר כל אותם אתרים שהחליטו להפציץ קישורים מתגובות של בלוגים למשל, אכלו את הסטירה של חייהם בשבת בלילה, ומצאו את עצמם 5 דפים אחורה, או 20 מקומות אחורה.

תגובות בתוך בלוגים איבדו את הרלוונטיות שלהם , יחסית לפעם. המדרג שהתגובות האלה מקבלות הוא נמוך.
נראה שרשתות חברתיות של BOOKMARKS , או SOCIAL BOOKMARKS , לא נפגעו . לפחות מהתוצאות שנראות בשטח , הן נשארו מאוזנות.

קפאין מציג בפנינו עידן חדש בתולדות החיפוש של גוגל כמו בכל האלגוריתמים שלפניו, הוא פורץ דרך בצורה בלתי רגילה במהירות האינדוקס והצגת מידע רלוונטי.

SEO על סף הכחדה?

רחוק מכך, קפאין הקטין את המניפולציות שניתן לעשות על מנוע החיפוש, בעוד שהוא מציג מידע הרבה יותר רלוונטי למילת החיפוש אפילו בשפות אחרות מאנגלית, אפילו שלמילה יש יותר ממשמעות אחת, מעולה!, קידום של תכנים אמיתיים, רלוונטיים ואמינים. כמו שתמיד יהיה ביקוש לכותבי תוכן , כך תמיד יש ביקוש למקדמי אתרים והתחום הזה בצמיחה מתמדת. ככל שמקטינים את המניפולציות על מנועי החיפוש כך נוכל לקדם בצורה יותר ממוקדת ואיכותית. משנים את פני האינטרנט, שלא ניקח חלק בזה?

  • Share/Bookmark
השאר תגובה

עליך להיות מחובר כדי להגיב.