אתם שואלים, גוגל עונה אך המציאות קוראת לגוגל להתעורר ודחוף !


הזדמנות נהדרת לבחון את המצב העגום

בתאריך ה- 08/11/10  בבלוג של פבל ישראלסקי פורסם פוסט נהדר שבו תומר חונן, נציג ישראלי מצוות איכות החיפוש של גוגל עונה על שאלות קידום אתרים שפבל אסף בבלוג שלו. בדבר שהכי קרוב להיות המאט קאטס בגרסה הישראלית נשאלו שאלות מגוונות ומעניינות לגבי קידום אתרים.

בכל פעם שנציג של גוגל עונה תשובות רשמיות זה הזמן שלנו כמקדמי אתרים לבחון לעומק מהו הפער הקיים בין מה שהנציג אומר למה שמתרחש במציאות. החלטתי להעמיד במבחן את ההצהרות של אותו נציג וכמובן לשבח אותו על התשובות שבן הוא דייק דיוק רב.

מכיוון שלגוגל יש חזון לגבי איך האינטרנט צריך לנהוג (וגם את ההשפעה להשפיע עלינו) חשוב מאוד להתבטא בצורה נקייה ככל האפשר בהתאם לחזון החברה.

לצערינו הרב האמת והמצב של גוגל בעולם ועל אחת כמה וכמה בישראל הוא עגום למדי. אך אי אפשר להאשים את הנציג שצריך לענות תשובות מהחזון של גוגל ו"להרתיע" אותנו שהם יודעים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים.

ברשותכם עבור השאלות הפחות אטרקטיביות או אלו שאין בהם פערים גדולים מהמציאות החלטתי לחסוך את ההתייחסות בפוסט זה ולהתמקד בעיקר.

1. האם שינוי גורף בתבניות האתר יכול לגרום לנזק בקידום האתר בגוגל ?

התשובה לשאלה מדוייקת ולכן לא ארחיב על התשובות שנענו. חשוב שנתייחס לשתי עובדות חשובות לגבי התשובה. האחת היא שכדאי לזכור כי שינויים בתוכן העמודים עצמם (לא בצורה קיצונית) או הוספת קישורי nofollow גורפים בכל האתר לא יכולים ליצור תנודה גדולה. אך משחק גורף עם תגיות ה- TITLE בהחלט יכול לגרום ללא מעט תנודות במיקומי האתר. מכיוון שזה לא צויין בתשובה כדאי לחדד את הנושא.

ולבסוף נושא קישורי ה- nofollow החביב על כולנו, שגוגל כבר נתנה הצהרות רבות וסותרות לגביו. והנה גם כאן תומר שולף פתק וטורח להזכיר לנו כי קישורי nofollow אינם מעבירים Pagerank.

מניסויים שכולכם התנסיתם בהם וגם מדברים ספיציפיים שביצענו הוכחנו בצורה חד משמעית כי קישורי nofollow מתאנדקסים ואף מקדמים את האתר כלפי מעלה. לצערינו הרב תגובות בבלוגים הם אחת השיטות המצליחות והמשפיעות בקידום אתרים בארץ ובחו"ל ולמי שלא ידע מדובר בקישורי nofollow טהורים.

ההבדלים שבין המצב ב- google.com וב- google.co.il הן כדלקמן :

ב- google.com תגובות בבלוגים עוזרות ועד שנת 2007 היה מספיק למצוא כמה שיותר פוסטים עם PR גבוה (ואפס רלוונטיות) וליצור מאות תגובות בכל חודש בכדי להתקדם גם בתחומים התחרותיים ביותר. בשלב כלשהוא גוגל שינתה בחו"ל את המשקל של פרמטר זה ואתרים שקודמו על טהרת תגובות בבלוגים בלבד (או לפחות באחוזים גבוהים מסך פרופיל הקישורים הנכנסים שלהם) חטפו מכה ונאלצו לעבוד קשה כדי לאזן את הפרופיל עם מספיק קישורים מסוגים אחרים.

ב- google.co.il המצב עגום למדיי. ספאם עובד בארץ ישראל. ויותר מזה, כמה שיותר ככה יותר טוב ! הדבר גורם לכך שאנשים שאין להם שום מוסר עבודה או אחריות מקצועית כלפיי הלקוחות שלהם פשוט יוצא בגישה כי המטרה מקדשת את האמצעים. ספאם של תגובות בבלוגים ובפורומים עם רלוונטיות של 0% יוביל להתקדמות מהירה של כל אתר בכל תחום בארץ.

חשוב לציין כי עבור קהילת מקדמי האתרים אחד הביטויים החביבים הוא כמובן "קידום אתרים" שם ילדים ומקדמים בכל הגילאים משתוללים להנאתם ועושים הכל כדי להיכנס לעמוד הראשון בביטוי "קידום אתרים" מתוך המחשבה ששם נמצא שפע אינסופי של לקוחות שמחכה להם…

בכדי לא להשמיץ אף אתר אני פשוט מציע לכם לנתח את פרופיל הקישורים של האתרים שאתם חושדים בהם בצורה מוזרה ושלא מובן לכם כיצד השיגו את המיקום. תגלו מיד את רמות הזיבול הבלתי נסבלות.

אבל העיקר שגוגל אומרת לנו, אל תדאגו nofollow לא עובד…

3.  האם חשיבות של מילת מפתח בשם הדומיין מהווה גורם משמעותי בקידום ?

תשובה  לשאלה ישנה, בהחלט מדויקת. כדי לחדד את התשובה ניזכר בדומיינים בעברית שעם ישראל השתגע וקנה ללא הרף. היום הם לא שווים יותר מחופן של פקקי בירה המלכלכים את הרחוב בתל אביב. עדיף להתמקד בעבודת קידום איכותית ולשכוח מקיצורי דרך הנובעים משם הדומיין. ובכלל קנו דומיינים קליטים שאנשים יוכלו להגות בקלות ועזבו אתכם מקיצורי דרך. אין באמת כאלה.

4. האם גוגל מבין ונותן משקלים לקישורים מאתרים בשפות אחרות ?

שאלת מיליון הדולר. מה יקרה אם אבנה ספאם של תגובות בחו"ל? נניח ואני רוצה לקדם את האתר שלי בביטוי "ביטוח רכב" ואלך לעשרות ואלפי בלוגים בחו"ל העוסקים בנושא ואוציא לעצמי קישור. האם זה יקדם את האתר?

תומר עונה לנו כי גוגל מבין שזה קישור באותו הקשר אך מדגיש שמדובר בקישור מחו"ל. הממ… בעצם יש כאן תשובה שלא נותנת לנו בהירות לגבי הנושא. ובכן הבה נחסוך את השטויות. יש בארץ לא מעט מקדמי אתרים שעובדים בשיטת cloaking ומבססים את פרופיל הקישורים שלהם על קישורים מחו"ל בלבד מכיוון שאלו נמצאים בשפע רב וזמין יותר מהעבודה הקשה של ליקוט קישורים בארץ.

בתעשיית הצימרים וגם בתעשיית עיצוב הבית שהן התעשיות המזובלות ביותר היום מבחינת קידום אתרים, יש קרנבל של ספאם.

תנו לי להגיד לכם משהו, חברים זה עובד פנטסטי ! (אנחנו לא עושים את זה, אני אומר את זה בציניות כואבת כלפי גוגל) נכון שמעתם נכון, אם תבנו אלפי קישורים מאתרים ברוסיה תתקדמו בארץ ישראל.

7. האם הטראפיק לאתר משפיע על הדירוגים שלו בגוגל ?

תודה לאל, ותזכורת משכימה לכל מקדמי האתרים שעדיין מאמינים שטראפיק מהווה איזה שהוא שיקול בקבלת קישור נכנס או בכלל בהשפעה על הקידום. אין לטראפיק שום נגיעה בכך וגם דיברנו על תיאוריות כוזבות נוספות בכתבה גוגל אנליטיקס מספיק עם השטויות.

9. האם כדאי לשמור על קצב אחיד של התווספות קישורים ותוכן לאתר ?

תומר התחיל דווקא בתשובה יפה ואיכותית והיה חייב לסיים בתשובה שיותר אופיינית לחזון של גוגל ופחות למציאות המתקיימת ביום ביום באינטרנט ובמיוחד בארץ.

למעשה הוא נגע בשתי בעיות כואבות שאין איך להוכיח אותן, וכבר נתקלנו בהם פעמים רבות. הראשונה קשורה להחלפות קישורים והשנייה קשורה לתוכן מועתק בין אתרים, נענה על כך בשני חלקים :

החלפות קישורים – תומר טוען כי למנוע החיפוש יכולת לדעת על ביצוע של החלפות קישורים עקיפות. הבה נבחן את הנושא :

נניח כי יש ברשותנו 4 אתרים שונים. כל אחד מהם הוא דומיין .com הרשום בבעלות אנונימית ומאוחסן על dedicated IP עם class c שונה לחלוטין.

האתרים אינם מקשרים אחד אל השני באופן סגור אלא באופן הבא :

אתר מס' 1 מקשר לאתר מס' 3, ובתמורה אתר מס' 2 מקשר לאתר מס' 4
Image and video hosting by TinyPic

אז תגידו לי רגע, מבלי להיות אלגוריתמאים גדולים, איך בדיוק אפשר לעלות על זה שמדובר בהחלפת קישורים? כנראה שאף פעם לא…

העתקות תכנים – תומר אומר, חברים אל תדאגו. כתבתם תוכן באינטרנט, ואז לאחר מכן מישהו העתיק אותו, אנחנו יודעים מי היה ראשון ומי העתיק… הלוואי וזה היה נכון תומר. לצערינו הרב זה לא עובד כך ואשמח שמישהו יראה לי שזה השתנה. לגוגל ישנה העדפה לאתרי תוכן וותיקים או בעלי Trust rank ו- authority rank גבוה יותר. וכך למעשה אם אתם אתר חדש יחסית ופרסמתם כתבה ולאחר מכן וואלה תפרסם את אותה כתבה שלא תהיה לכם טעות, הכתבה של וואלה תופיע מעל הכתבה שלכם תמיד.

גוגל מעדיפה אתרים ברי סמכא ולכן כאשר אתר גדול מציע לכם להעביר את הפורום שלכם גם אליו ולהנות מטראפיק , פרסום וכו'. תזכרו שרוב הסיכויים שלמרות שהתוכן של הפורום שלכם קיים לפני כן והתוכן שאותו תעבירו הוא תוכן מוכפל לחלוטין עדיין יש יותר סבירות שהפורומים של האתר הסמכותי יותר יתאנדקסו בדירוגים גבוה מכם. אלו החיים.

כמו שאמרתי, אשמח שמישהו יראה לי שזה השתנה.

10. האם עמודי ארכיון כמו קטגוריות ותגיות, יכולים לפגוע באתר בעקבות שכפול תוכן ?

התשובה של תומר יכולה לחבר אותנו לאחת ההערות הבולטות שכלי מנהל האתרים של גוגל החל להציג בשנה האחרונה מאז שדרוג האינדקס – קפאין.
Image and video hosting by TinyPic
האזהרה אומרת כי כנראה שהאתר שלך מציג המון חיתוכים דומים של אותם מוצרים או פריטים. כלומר חיתוכים שונים של אותם מוצרים בכדי להשתלט על עוד מילות מפתח לדוגמא.

אנחנו יכולים ללמוד ידע יקר מפז מההצהרה של תומר על האופן שבו גוגל עלולה לזהות פעילות מסוג זה. אם אתם משתמשים בהטיות יותר מדי דומות סביר להניח שדפים אלו יוסרו לכם מן האינדקס. לא ניתן לדעת מה הן ההשלכות הנוספות על האתר אך ניתן להניח שלא מדובר במשהו חיובי.

לכן כאשר אתם מבצעים חיתוכים באתר שלכם לאותו מידע בכדי להשתלט על ביטויי זנב ארוך, כדאי לקחת בחשבון לא להפריז בהטיות דומות מדי כי הדבר יוביל כנראה לזיהוי של גוגל את המעשה.

11. מהם הפרמטרים החשובים ביותר שמגדירים "לינק איכותי מבחינת גוגל"?

שאלה חשובה בהחלט וגם כאן תומר מוסיף אלמנט של "הרתעה" מפני שימושים בטקטיקות כאלו ואחרות, אמנם המציאות מראה דברים אחרים…

אין ספק כי בראש ובראשונה קישורים צריכים לשרת את המבקר באתר. לגבי החלק של בניית קישורים בעלי מכנה משותף בלבד, רחוק מלהיות נכון בארץ. מכיוון שממילא יש כמות זעומה של אתרי נישה באותו תחום יש כאן בעיה רצינית. נחסוך את הפירוט כי כמות האתרים הרלוונטיים לתחום אותו אתם מבקשים לקדם בדרך כלל דלה (עשר עד כמה עשרות בודדות של אתרים בכל נישה והייתי נדיב…) ונוסיף בשורה תחתונה כי מרבית מפרופילי הקישורים של כל האתרים המקודמים לאורך זמן בארץ ישראל מקבלים כמות יפה מאוד של קישורים שאינם בעלי מכנה משותף מובהק.

אתר של אינסטלטורים שיוציא קישור לאתר של שמלות כלה יקדם את האתר בצורה פנטסטית בארץ ולא יעשה כל נזק לאתר האינסטלטורים. הרי רק לפני כמה סעיפים הראינו בצורה בולטת ומכוערת שאפילו קישורים לא רלוונטיים משפות זרות מקדמים אתרים בארץ.

אז גוגל, אל תיתממו אתם יודעים יותר טוב מאיתנו מה קורה בארץ.

לגבי החלפות קישורים כבר סגרנו את הפינה, החלפות עקיפות לא ניתנות לזיהוי ע"י שום אלגוריתם מכיוון שאם טרחנו להסתיר בצורה מקצועית את הקשר שבין האתרים עצמם אין שום דרך לאתר את ההחלפה.

החלפות הדדיות עובדות נהדר כאשר לא מפריזים בהן וכאן רצוי בין אתרים רלוונטיים. ולגבי זירות מכירה וקנייה של קישורים גוגל אכן עושה מאמצים ומצליחה בצורה לא רעה בכלל לעלות על אותן זירות ולפגוע בהם ובמשתתפים משמעותית.

לסיכום

לצערנו או לשמחתם של מקדמי האתרים הקיקיוניים (אלו שאצלם המטרה מקדשת את האמצעים) גוגל ישראל רחוקה מאוד מהתמונה אותה היא מציגה בפוסט של פבל. הזוהמה שולטת וכל ספאם גורם לגוגל להתרגש ולהרים את הדירוגים.

  • Share/Bookmark

20 תגובות ל: "אתם שואלים, גוגל עונה אך המציאות קוראת לגוגל להתעורר ודחוף !"

  • ליבנה says:
  • יקיר says:
  • yos says:
  • בן says:
  • שי says:
  • מושיקו says:
  • אבי שלמה says:
השאר תגובה

עליך להיות מחובר כדי להגיב.