השלם גדול מסך חלקיו – קידום אתרים נכון בגוגל ישראל


תפיסה מוטעית שיש למקדמי אתרים בארץ בנוגע לתחום קידום האתרים היא שאפשר לקדם אתר תחת פרמטר אחד בלבד, או שפרמטר אחד בלבד הוא בעל משקל כה משמעותי שאם נעשה ממנו מספיק או נקיים אותו באתר שאנו מקדמים, האתר יתקדם משמעותית. לצערנו יש מעט אמת בתפיסה הזו כי אם נגזים מכל פרמטר נוכל לקבל תוצאות אך בטווח הארוך התוצאה תהיה הפוכה והאתר ייענש או פשוט יפול ממיקומיו. לכן חשוב להבין שקידום אתרים טוב טומן בחובו סך גדול שפ פרמטרים הנעשים באיזון מושלם עם התחום בו אנו מקדמים.

המכלול של הפרמטרים אותם אנו צריכים ליישם בקידום אתרים הוא עצום, מאות פרמטרים נכנסים לחישוב דירוג האתר בתוצאות החיפוש בגוגל שרובם נסתרים, לכן הרבה פעמים אנו נעזרים בניסויים שאנו מבצעים, דעות של מומחים, ממצאים של מחקרים של חברות גדולות ואתרי מידע גדולים וכו'. אם אנו רוצים לעשות עבודה יעילה וללמוד איך לקדם אתרים נכון עלינו לחלק את העבודה בצורה הבאה.

  • עבודה חיצונית – בניית קישורים
  • עבודה פנימית – אופטימיזציה (מבנה, תוכן)

אם אנו רוצים לפשט את התהליך חילוק זה הוא חילוק בסיסי ונוח לתחילת עבודה על האתר, העבודה הפנימית על האתר נעשית בשלבים כאשר שלב אחד בנוי על השלב שלפניו, העבודה החיצונית צריכה להיעשות תחת מספר פרמטרים שונים ותוך מגוון גדול של סוגי קישורים שונים שיש לבנות ולבצע. כמו כן העבודה החיצונית כוללת יצירת הקשרים בגוגל תחת מילות המפתח שאנו מעוניינים לקדם וניצול הקשרים קיימים.

אופטימיזציה למבנה הטכני של האתר

אופטימיזציה טכנית לאתר הינו השלב הבסיסי והיסודי ביותר בכדי להפוך את האתר ליותר ידידותי לגוגל, גוגל מחשב מספר רב של פרמטרים שונים הקובעים את איכותו של האתר, החל מתגיות מטא (Meta Tags) ועד להיררכיה פנימית של קטגוריות וסידור נכון של הקוד. גם את האופטימיזציה הטכנית ניתן לחלק לשני שלבים.

  • אופטימיזציה לאתר קיים (מערכת קיימת)
  • הקמת אתר חדש (אופטימיזציה למערכת שאינה קיימת)

חשוב להבין שאופטימיזציה טכנית תלויה במערכת עליה בנויה האתר, לכל מערכת ניהול תוכן ישנן מגבלות וחסרונות, כמו כן יתרונות שיכולים להיות לעזר למקדם האתרים, ככל שהזמן התקדם ותחום קידום האתרים התפתח בארץ ועלה למודעות חברות בניית האתרים החלו במירוץ לשפר את מערכות ניהול התוכן שלהן להיות כבר אופטימאליות לקידום אתרים. עם זאת מניסיון אישי לא נתקלתי במערכת ניהול תוכן קיימת שלא היה בה מה לשפר.

אופטימיזציה לאתר קיים (מערכת קיימת)

המצב הנפוץ ביותר לכל חברת קידום אתרים הינו מצב בו התקבל לקוח חדש לחברה ויש ללקוח אתר קיים, אתר קיים ומאונדקס בגוגל. אתר קיים מביא עימו "שפע של תחלואות" ומגבלות שיש לטפל בהן, מצב כזה דורש עין חדה ועזרה מכלים שונים בכדי לאתר את המגבלות השונות הקיימות במערכת ולהוציא דו"ח אופטימיזציה מלא ומפורט. דו"ח אופטימיזציה טוב בדרך כלל יכלול בתוכו המלצות לפיתוחים שונים או תיקון של המערכת, חברות בניית אתרים עד כמה שמסתייגות מדו"חות אלו יכולות לקחת את הדו"ח כהמלצה מהותית איך להפוך את המערכת שלהן למעט יותר SEO.

כלים נפוצים שניתן להיעזר בהן כאשר מקדמים אתר קיים:

כל אחד מכלים אלה מטפל בצד אחד באופטימיזציה וניתן להשתמש בכלים אלו בכדי לקבל תמונה בהירה יותר אודות המגבלות והחסרונות שיש לאתר קיים, כמו כן לאחר סריקה מקיפה ושליפת ממצאים, מגיעה העבודה הסיזיפית יותר של מציאת בעיות באתר שרק על ידי גלישה בו נוכל לאתר, מקדם אתרים מיומן ימצא בעיות שאפילו בעל האתר לא היה מודע להן.

הקמת אתר חדש (אופטימיזציה למערכת שאינה קיימת)

מצב שמקדמי אתרים נתקלים בו אך יותר נדיר הינו מצב של לקוח שאין לו אתר קיים אך מעוניין להקים אותו תחת הנחיות של חברת קידום אתרים, חברות אתרים רבות מציעות שירות שנקרא ליווי בהקמת אתר, שירות מלא של הוצאת דו"ח המאפיין את הדרישות הנחוצות למערכת בכדי להיות אופטימאלית וידידותית יותר לגוגל. מצב כזה דורש גם כן ניסיון ועין חדה וחשיבה מאוד יצירתית, חשוב לאפיין מסמכים אינדיבידואלים לכל אתר, ישנן חברות קידום אתרים המציעות מסמך ליווי הקמת אתר גלובלי לכל האתרים וזו טעות נפוצה מאוד, חשוב לדעת מהי מטרת האתר, האם זהו אתר מכירות, או שמא אתר מאמרים או פורטל. לכן חשוב לאפיין בצורה כמה שיותר מפורטת ומדויקת את מטרת האתר ותחום האתר בכדי להפיק מסמך יסודי ומעמיק.

סידור תגיות מטא (Meta tags)

תגיות המטא הן הצעד הראשון להפוך את האתר לאופטימיאלי יותר, קיימות מספר תגיות מטא עיקריות שיש לבחון (ניתן לקרוא מאמר מלא אודות התגיות הקיימות במאמר שכתבתי באתר ווביסט) כמו כן חשוב לקחת בחשבון שתגיות מטא הינן סה"כ צעד קטן וראשון לסידור האתר, אמנם לתגיות אלו ישנה חשיבות רבה אך אופטימיזציה אינה תהליך של סידור תגיות ותו לא.

הנחיות בסיסיות לסידור הקוד באתר

אופטימיזציה לקוד האתר הינו השלב השני הבסיסי בקידום אתרים, כאשר אנו ניגשים לאתר קיים או מאפיינים אתר חדש עלינו לקחת בחשבון באיזו שפה כתוב האתר ועל איזו מערכת האתר נמצא, עם זאת ישנן מספר הנחיות בסיסיות שכדאי ליישם כאשר ניגשים לביצוע אופטימיזציה לקוד האתר (מאמר מלא ומפורט אודות אופטימיזציה לקוד האתר ניתן למצוא באתר של פבל)

  • עמידה בתקן W3C
  • הפרדת JavaScript מתוך ה-HTML
  • סידור מבנה הקוד בצורה נכונה (Head, Body, Footer)
  • צמצום מספר קבצי ה JavaScript הנטענים בעת עלייה האתר
  • שימוש בטכניקת CSS Sprite בכדי לצמצם טעינת אלמנטים ויזואליים החוזרים ונשנים ברחבי האתר (סרגלי ניווט, לוגו, כפתורים שונים)
  • צמצום מספר קבצי ה-CSS הנטענים בעמוד
  • שימוש ב-DIV והימנעות משימוש בטבלאות של פעם (בכדי להימנע משימוש אלמנטים של עיצוב בתוך הקוד עצמו)

אופטימיזציה לתוכן האתר – החלק השני של האופטימיזציה

לאחר שזיהינו תחלואות ומגבלות באתר הקיים ואף סיימנו פיתוח של מודולים ואלמנטים שונים שיסייעו לאתר להיות מעט יותר ידידותי לגוגל, אנו יכולים לגשת לטפל בתוכן האתר. "התוכן הוא המלך" זה נאמר רבות גם על ידי מאט קאטס מגוגל וגם על ידי מקדמי אתרים רבים וטובים ולא סתם, התוכן הוא אבן הבסיס לכל האתר ואיכות התוכן תלויה בבעלי האתר ובמטרת התוכן. טעות נפוצה שמקדמי אתרים עושים היא העלאת תוכן לא איכותי בצורה תכופה לאתר, איכות התוכן כמובן נקבעת על ידי מספר רב של פרמטרים אך אפשר לזהות בקלות תוכן שאינו איכותי, בדרך כלל התוכן נועד לקידומם של ביטויים ספציפיים ולא באמת בשביל שיקראו אותו, תוכן שאינו נכתב בשביל הגולשים בדרך כלל יהיה תוכן כללי, לא מפורט ולא מעמיק בתחום עליו הוא נכתב.

כמות או איכות ?

השאלה של איכות מול כמות היא שאלה טובה, לצערנו בגוגל ישראל גם הכמות מנצחת וישנם אתרים שהפכו את עצמם לחוות תוכן המוציאות אלפי קישורים לאתרים שונים, עדכון פנדה שנעשה בחודש פברואר השנה פתר את הנושא הזה בארה"ב אך בארץ המצב רק החמיר. לכן חשוב שכאשר אנו מזינים תוכן לאתר שלנו שהתוכן יהיה מפורט כמה שיותר, מעמיק כמה שיותר וכמובן ממוקד לגולשים, תוכן מקורי בעל ערך מוסף יהיה תוכן איכותי שישרת את מטרתו נאמנה ונוכל להיעזר בו בכדי לקדם את הביטויים שאנו צריכים ולהעשיר את האתר בביטויי מפתח.

אגף מאמרים הנמצא באתר במידה וישנו

במידה וישנו אגף מאמרים באתר אליו אנו מעלים את כל התוכן עלינו לתת דגש על כתיבת תוכן נכון ואיכותי, בדרך כלל אגפי מאמרים נועדו להעניק מידע נוסף לגולש מעבר לעמודים הראשיים השיווקיים המסבירים על השירות או המוצר שהחברה מספקת, טעות נפוצה שמקדמי אתרים מבצעים היא העלאת תכנים לא איכותיים לאגפי המאמרים או תכנים שלא נועדו לגולשים אלא לקידום ביטויים ספציפיים, כמו כן לפעמים מעלים תכנים איכותיים אך את התוכן עצמו לא מסדרים כיאות והתוכן נראה כמו מקשה אחת של טקסט לא נוח.

סידור נכון של תוכן – כתיבת תוכן איכותי (מספר הנחיות בסיס)

כאשר ניגשים לכתיבת תוכן עלינו לקחת בחשבון שמעבר לתוכן עצמו המיועד לגולשים, יש חשיבות גדולה למבנה התוכן ולשימוש בכותרות משנה בתוך התוכן. על התוכן לעמוד במינימום של מילים בכדי לעמוד ב"תו התקן" של גוגל, כמו כן חילוק נכון ונוח של פסקאות מועיל מאוד גם לקידום וגם לגולש ומקל על הקריאה, כמו כן כותרות משנה מסייעות לנו להטמיע ביטויי מפתח רלוונטיים ללא שימוש "בדחיסת מילות מפתח", שיכולה לפגוע באתר ולגרור עונשים. מאמר מלא על שימוש בכותרות משנה המכסה גם חילוק נכון לפסקאות ניתן לראות בסעיפים למטה:

  • שימוש בכותרות משנה
  • חילוק לפסקאות
  • רף מינימום של מספר מילים במאמר
  • שימוש בכותרת ראשית (H1)
  • צפיפות מילות מפתח

כתיבת תוכן איכותי לאתר מהווה אבן יסוד מהותית ומשמעותית בכל הקשור לאיכות האתר כולו ולקידומו בגוגל, רבות נכתב על אופטימיזציה לתוכן אך יש סדרת מאמרים ספציפית שלדעתי מכסה את כל הקשור לכתיבת תוכן נכונה לאתרים, הן מהפן השיווקי והן כתיבת תוכן מידעי, ניתן לראות את סדרת המאמרים בבלוג שלי

עבודה חיצונית – בניית קישורים

העבודה החיצונית של קידום אתרים בדרך כלל נעשית על ידי בניית קישורים חיצוניים המובילים חזרה לאתר אותו אנו מקדמים תחת ביטויי מפתח ספציפיים, איכות הקישורים כמו איכות התוכן נקבעת על ידי מספר רב של פרטרים מצד גוגל ויש לגוון ולאזן בין כל הפרמטרים הללו בכדי ליצור פרופיל קישורים נכנס איכותי לאתר אותו אנו מקדמים. שני מאמרים קודמים מכסים בצורה טובה את האלמנטים שצריך להטמיע כאשר בונים קישורים. המאמר המתאר את הטעויות הנפצות ביותר בבניית פרופיל קישורים, ובניית פרופיל קישורים חכם.

חשוב להבין שבכדי שנוכל ליצור פרופיל קישורים חכם לאתר שלנו, עלינו לקחת בחשבון שקצב גידול הקישורים, סוגי הקישורים השונים ואיכות הקישורים חייבים להיות באיזון נכון ביחס לתחום שאנו מקדמים, כדאי לזכור שגידול קישורים "טבעי" אינו נקבע על ידי סוג הקישורים אלא יותר על פי הקצב ומגוון הקישורים השונה הפונה לאתרינו, טעות נפוצה שחברות קידום אתרים עושות הן יצירת קישורים בביטוי מפתח אחד בלבד בצורה מאוד אינטנסיבית, מה שמעיד על קידום מאוד אינטנסיבי ויכול להעיר את גוגל לבדוק את האתר, תופעה כזו נקראת "קידום יתר".

סוגי הקישורים השונים שניתן לבנות אפשר לראות בקישור שניתן למעלה, כמו כן נציין כמה סוגי קישורים שכדאי לבנות ויכולים לסייע בקידום האתר בגוגל ובמנועי החיפוש השונים.

  • קישורים מפורומים
  • קישורים מבלוגים – ממאמרים ומתגובות
  • קישורים מתוך מאמרים עם טקסט עוגן ממוקד
  • קישורים ללא טקסט עוגן מאתרים רלוונטיים
  • קישורים עם טקסט עוגן בעל ערך סמנטי
  • קישורים מתוך אתרים אחרים (החלפות, הטמעות)
  • קישורים מאינדקסים שונים ופורטלים

כל אחד מסוגי הקישורים הללו טומן בחובו פוטנציאל קידומי טוב, כל קישור נכנס לאתרינו הוא קישור טוב למעט קישורים מאתרים המוגדרים על ידי גוגל כ-"שכונות רעות", אתרים במוגדרים שכונות רעות בדרך כלל עוסקים בתחומים שגוגל אוסרים עלינם או לא מעוניינים לקחת בהם חלק, זנות, פורנוגרפיה, זיופים או הימורים הנן רק חלק מאתרים המוגדרים שכונות רעות, ישנם אתרים הפסולים על ידי גוגל כתוצאה משימוש לרעה במנוע או שימוש בטכניקות קידום שחורות מה שהופך כל קישור מהן לקישור בעל יכולת פוטנציאלית להסב נזק לאתר שלנו למיקומיו בתוצאות החיפוש בגוגל.

יצירת הקשרים חדשים בגוגל וניצול הקשרים קיימים לטובת קידום האתר

אחד האלמנטים החשובים בקידום אתרים הינו ההקשרים שגוגל יוצר בביטויים השונים על גבי הרשת, לגוגל מספר אלגוריתמים המטפלים בנושא ההקשרים ומזהים הקשרים נפוצים בין ביטויים בכדי לקבוע רלוונטיות של ביטויים לתחום ספציפי או כללי, לדוגמא אם יווצר שיח ציבורי אודות נושא מסויים בו יופיעו ביטויים זה לצד זה בהרבה מקומות שונים ברשת, ויצרו קישורים תחת אותם ביטויים ההקשר יווצר. דוגמא כזו ניתן לראות לביטוי כישלון חרוץ, עד לא מזמן הביטוי היה מעלה את קורות חייו של ראש הממשלה, בטכניקה שנקראת הפצצת גוגל, הצליחו ליצור הקשר ישיר בין קורות חייו של ראש הממשלה לביטוי זה תחת מספר קישורים מועט, בלי שהמילה כישלון תופיע אפילו פעם אחת בעמוד כולו. לכן כתיבת שם המותג ביחד עם הביטוי שנרצה לקדם במקומות שונים על גבי הרשת תוך יצירת קישורים בביטויים הללו יכולים לסייע משמעותית לקידום האתר.

לסיכום

קידום אתרים הינו מכלול שבו השלם גדול מסך חלקיו, אין אנו צריכים להתרכז בשיפור פרמטר אחד בלבד בכדי לקדם אתר בתחומו אלא להשקיע במכלול כל הפרמטרים הנדרשים בכדי להפוך את האתר למעט יותר איכותי, אינטרקטיבי ויעיל גם למנוע החיפוש וגם לגולש, לצערנו המצב בגוגל ישראל עגום וישנה דרך ארוכה עד שנגיע לרמת האיכות והדיוק של גוגל ארה"ב אך עלינו לשאוף תמיד לעשות את העבודה הטובה ביותר, כי לקדם לעמוד הראשון או למקום הראשון זו לא הבעיה, לבצע עבודת קידום שתשאיר את האתר שם למשך שנים, זו הבעיה ולכן דרושה עבודה איכותית ויסודית ולא ניצול פרצות או שיטות קידום שיכולות לפגוע באתר הלקוח.

  • Share/Bookmark
השאר תגובה

עליך להיות מחובר כדי להגיב.