איך שורדים את גוגל פנדה – 5 טעויות שאינכם רוצים לעשות


גוגל פנדה הוא אחד משינויי האלגוריתם המשמעותיים ביותר שגוגל שחררו בשנתיים האחרונים, לאורך ציר הזמן החל מפברואר שהגרסה הראשונה של עדכון שוחררה לאוויר העולם איכות התוצאות בגוגל ארה"ב השתפרו פלאים וזאת אודות לעובדה שפנדה אינו עדכון אלגוריתם רגיל כמו ביג-דאדי או מיידיי (Mayday), זהו עדכון שוטף, משמעות הדבר היא שכמו שאלגוריתם ה-PR הפך להיות מדד ופרמטר בדירוג אתרים בתוצאות החיפוש בגוגל, כך גם פנדה. פנדה זהו אלגוריתם שמעודכן בצורה שוטפת ומריצים אותו על בסיס דו חודשי.

יש שני אלמנטים חשובים בהם פנדה עוסק:

  • פרופיל קישורים נכנס
  • איכות התוכן באתר

ניתן לומר בוודאות שהדגש העיקרי של אלגוריתם פנדה הנו התוכן האיכותי, האתרים הראשונים שנפגעו כתוצאה מהעלאתו של פנדה 1.0 לעולם הייתה "חוות תוכן", אותם אתרי מאמרים ואתרי Reviews בארה"ב שהכילו מאות אלפי מאמרים המוציאים קישורים בכל מיני תחומים, אותם אתרים בעלי תוכן משוכפל ולא איכותי או תוכן מבוסס RSS.

מאז שפנדה יצא לאוויר הוא עבר מספר שדרוגים עד להעלאת הגרסה האחרונה של פנדה 2.4. במידה ותרצו לשרוד את העדכון הבא ואף את הנזקים של העדכון הנוכחי, אם כי בישראל הוא הכה גלים פחות משמעותיים יהיה עליכם לבצע אופטימיזציה מלאה לתוכן שלכם באתר. הן לתוכן הקיים והן לתוכן המתחדש באתר במידה ויש כזה.

תוכן מועתק או משוכפל

מומחי קידום אתרים בעולם הציגו לא פעם את העובדה שאין באמת ענישה בכל הקשור לתוכן משוכפל, או שלא בדיוק ברור מהי הענישה או מתי אתר נענש. אין נתונים מדויקים בנוגע לכמות התוכן המשוכפל שיופיע באתר אשר יגרור ענישה, או האם כל שכפול של תוכן גורר ענישה מצד גוגל, ישנם הנחיות רשמיות מצד גוגל בנוגע לתוכן משוכפל, אם כי ההנחיות לא מספקות הרבה נתונים חוץ מהעובדה שממליצים לכם "לא להציג תוכן משוכפל".

עדכון פנדה שופך אור על שאלה זו ומוכיח ללא ספק שתוכן משוכפל גורר ענישה חמורה ואף פגיעה משמעותית בדירוגי האתר בתוצאות החיפוש, מיותר לציין שתוכן משוכפל תמיד היה בעיה אך לפני יציאתו של עדכון פנדה ולפני השדרוגים של העדכון לא ראינו את הפגיעה בצורה משמעותית או חד משמעית. הימנעו מהצגת תוכן באיכות נמוכה, תוכן באיכות נמוכה לרבות תוכן משוכפל יפגע באתרכם בצורה משמעותית, ואף יכול להסב נזק שיהיה קשה מאוד לתקן לאחר כן.

עמודים ללא תוכן כלל

אחת הבעיות המהותיות שיש להרבה פורטלים בארץ היא בעיה של עמודים ריקים מתוכן. הרבה מאוד פעמים ישנו שימוש במנגנוני תגיות כאלה ואחרים או מנגנוני מספור חכם לעמודים באתרי תוכן גדולים, לא פעם המנגנונים הללו יוצרים לופים אינסופיים של עמודים, או עמודים ללא תוכן כלל לאחר עדכון פנדה עמודי תוכן ריקים נכנסו ישירות לקטגוריה של תוכן שאינו איכותי (מן הסתם) ונכנסו כפרמטר שיפגע בציון המשוקלל של האתר, כלומר ככל שיהיו לכם יותר עמודי תוכן ריקים כך יגדל הסיכוי שציון האיכות של אתרכם יפגע, כמו כן האתר יפגע במיקומיו, התנועה תיפגע וכן הלאה. חשוב מאוד לאתר תקלות כאלה מבעוד מועד ולסדר אותם.

במידה ועמודי תוכן ריקים כבר תפסו מיקומים או יש להם וותק, אפשר לבצע אופטימיזציה על עמודים אלו ולהוסיף להם תוכן איכותי ואמיתי לגולש, במידה ומבחינת היררכיה פנימית באתר אין הדבר אפשרי, יש לבצע הפניות 301 של עמודים אלו או פשוט לחסום אותם תחת תגית Robots.txt, אין לשמור עליהם כמצב קיים או להזניח את העובדה שישנם עמודים כאלו ויש לטפל בנושאים כלאה כמה שיותר מהר בכדי למנוע נזק נוסף לאתרכם.
ניתן לראות עמודי תוכן ריקים על ידי פקודת SITE בגוגל, או כלים חיצוניים כמו A1 Web analyzer וכלים אחרים.

תוכן חופף תוך שימוש באותה מילת מפתח או וריאציות מרובות של אותו ביטוי מפתח

לעתים אתרי תוכן גדולים מעוניינים להופיע בכל הווריאציות של ביטוי מסוים בתוצאות החיפוש ולכן עושים שימוש במנגנון תגיות, או מנגנונים נוספים בכדי ליצור עמודים המרכזים תוכן באותו נושא, עמודים כאלו יכולים להכיל לפעמים כתבות או תוכן שחופף ומכיל את אותה מילת מפתח כמה פעמים בווריאציה שונה. כחושבים על כך זה לא כל כך הגיוני.

כאשר ישנו מוצר ויש לו שם אנו לא נפתח 5 עמודים של אותו מוצר תחת 5 שמות שונים או ווריאציות שונות של אותו שם. מנוע החיפוש יודע להתייחס לכך ולפגוע בציון האיכות של האתר, כאתר המכיל תוכן שאינו רלוונטי או תוכן באיכות נמוכה. במידה ואתם מעוניינים להשתלט על ווריאציות שונות של אותו מוצר או אותו ביטוי אתם יכולים להשתמש באותו עמוד (על ידי שתילת הטקסט בצורה חכמה בתוך העמוד וקידומו תחת שני ביטויים) או פתיחת עמוד נוסף אך שמכיל תוכן איכותי לחלוטין ושלא מופיע בסמוך או באותו "איזור תוכן" של העמוד המקורי. על ידי היררכיה חכמה ניתן להשתלט על מגוון רחב של ביטויים בצורה רוחבית ללא הסיכון המיותר של פגיעה בציון האיכות של האתר.
(עוד על היררכיה נכונה ויתרונותיה לקידום אתרים)

יחס גבוה של פרסומות לעומת תוכן בעמוד ספציפי

אחת התופעות הנפוצות בקרב אתרים בעלי תוכן באיכות נמוכה הוא ריבוי פרסומות בתוך עמודי התוכן עצמם, במקום לראות 1-2 באנרים אנו נראה -12, או שפשוט היחס בין כמות התוכן בעמוד לבין הפרסומות אבסורדי בצורה כזו שיש יותר מידיי פרסומות ופחות מידיי תוכן, או תוכן לא איכותי בלבד. אפשר להבין למה בעלי אתרים רוצים לעשות כסף מפרסומות, אך פורטלי תוכן שמכבדים את עצמם לא ישימו פרסומות ביחס שעולה על כמות התוכן האיכותי של הפורטל, לכן אם נפגעתם בצורה משמעותית מהעדכון האחרון, סרקו את האתר שלכם ותראו האם ייתכן שישנם חלקים באתרכם שיחס הפרסומות גבוה מזה של התוכן ?

למקרה ששאלתם, כן גם ADSENSE נכנס לקטגוריה הזו, למרות שגוגל מעוניינים שתשימו כמה שיותר אדסנס הפנדה של גוגל תעניש אתכם חזק במידה ותגזימו, לכן חשוב לשמור על יחס נקי של תוכן איכותי לכמות פרסומות, זו הייתה אחת הסיבות שבעדכון האחרון אתרים שעסקו באפיליאטציה (Afiiliates), נפגעו גם כן, לפחות אלו שהגזימו עם כמות הפרסומות שלהם.

יצירת עמודים ותוכן בצורה אוטומטית או שימוש במנגנונים של רשתות שותפים

במידה ויש בידכם אתר שרוב התוכן שלו נוצר או נלקח בצורה אוטומטית מאתרים אחרים, כגון שימוש במנגנון של רשתות שותפים להצגת מוצרים, רובוטים הלוקחים את התוכן מאתרים אחרים או מציגים אותו בתור מנגנון של RSS, הצגת פוסטים בצורה אוטומטית או מאמרים הנכתבים על ידי רובוטים, אתם נמצאים בבעיה.

גוגל מעוניינים לפגוע באתרים המייצרים תוכן באופן אוטומטי ללא מגע יד אדם, אתרי מכירות גדולים שהשתמשו במנגנוני תוכן של רשתות שותפים נפגעו משמעותית עד לכדי צניחה של 80% תנועה לאתריהם בעדכון פנדה הראשון בחודש פברואר. הטענה של גוגל היא שאם התוכן הוא אוטומטי ואין מגע של יד אדם כנראה שהתוכן אינו איכותי או משוכפל.

ברוב המקרים גוגל צודקים, בעלי פורטלים של תוכן איכותיים משקיעים זמן רב ומשאבים על יצירת תוכן איכותי לקוראים שלהם, לדוגמא אתרי לימודים למיניהם, או פורטלי חדשות. לעומת זאת אתרים המציגים תוכן אוטומטי שנלקח ממנגנון רובוטי בדרך כלל אינם איכותיים, או שהתוכן המוצג הנו תוכן משוכפל באיכות נמוכה מאוד, חשוב להבין שגוגל שמים דגש משמעותי מאוד על תוכן איכותי, תוכן איכותי הוא אבן היסוד העיקרית בקידום אתרים ובכלל באתר אינטרנט, תוכן איכותי שנועד לגולשי האתר או לקוראים הוא המפתח להצלחה של אתר בתוצאות החיפוש.

חשוב מאוד שכבעלי אתרים תשימו דגש על איכות התוכן, בשביל לעשות זאת בצורה האיכותית ביותר עליכם לבחון כל עמוד באתרכם ולשאול את עצמכם.

  • הייתי רוכש משהו מן האתר הזה ?
  • הייתי שם פה כרטיס אשראי ?
  • האם התוכן כאן איכותי והאתר מושקע ?
  • האם יש לי שימוש בתוכן שיש באתר הזה ?
  • האם האתר ממוקד על מה שהוא מציע ?

על ידי שימוש בשאלות אלו תוכלו לענות לעצמכם האם האתר שלכם איכותי או לא, כי בינינו מתי שאתם נתקלים באתר שאינו איכותי, מייד רואים זאת.

  • Share/Bookmark

תגיות:

2 תגובות ל: "איך שורדים את גוגל פנדה – 5 טעויות שאינכם רוצים לעשות"

  • Amit says:
השאר תגובה

עליך להיות מחובר כדי להגיב.